Papeete op Tahite

5 maart 2014 - Nukutavake, Frans-Polynesië

Het volgende eiland is Tahiti, het grootste en meest bekende eiland van frans polynesie, hier is ook het z.g. gouvernement gevestigd. Een slechte planning van onze cruise director. Het is een nationale feestdag en alle winkels zijn de hele dag gesloten. De meesten en vooral de amerikanen hadden zich verheugd op shoppen in papeete, omdat dit toch een wat grotere stad is. In feite is dat ook zo, maar met tralies voor de etalages is het een saai gebeuren..

We hebben een rondreis geboekt over het eiland en dat is een goede deal, we rijden helemaal om het eiland heen. Onze gids is een echte polynesische, getrouwd geweest met een amerikaan, ook lang in amerika gewoond, nooit geaccepteerd door de schoonfamilie en toen haar man overleed is zij met haar 5 kinderen terug gegaan naar Tahiti.

Ze weet veel van het eiland en van de cultuur en draagt dat graag uit en dat is heel prettig. Een van de stops is een grote waterval in een vallei, deze vallei is al eeuwen van haar familie, de hele familie inmiddels zo"n 200 mensen groot woont daar ook. Zij zorgen voor het onderhoud en hebben het land in eigendom. De fransen hebben dat gerespecteerd en dat wordt zeer gewaardeerd. In tegenstelling tot hawaii waar de amerikanen zich het oerland van de hawaiianen hebben toegeeigend. En dat moet je weten dat "land" een van de meest belangrijk aspecten is van de cultuur van polynesie en hawaii,

De waterval is collosaal, wel 300 meter hoog en het water valt in etappes naar beneden.

Als heel vroeger als eerste kind een meisje werd geboren dan werd dat gedood. Maar in de  familie van onze gids heeft een voorvader dat niet gedaan, omdat zijn vrouw in het kraambed stierf. Dit meisje werd een schoonheid en de oogappel van de vader. Pa verteld zijn dochter ook toen zij volwassen werd dat zij alleen mocht trouwen met een man die hij uitkoos. Maar zoals het zo vaak in het leven gaat, zij werd verliefd op een ander een ziekelijk man, maar wel met een goed innerlijk. De vader verstootte zijn dochter. Binnen een jaar stierf de man en de vader wilde het weer goed maken met zijn dochter. Zij kon dit niet accepteren en is van verdriet van de waterval afgeprongen.

Het stikt van dit soort verhalen in polynesie, hoort bij de cultuur en het al heel lang van generatie op generatie op een eiland wonen.

1. Ed meester:
    11 maart 2014
    Vijfhuizen........dat moet natuurlijk Driehuis zijn. Komt omdat de vrouwen nog steeds te veel aan hun hoofd hebben!!!! Gr. Marian
  2. Jolanda:
    12 maart 2014
    nou heftig verhaal hoor. Tjee wat zien jullie een mooie dingen. Fijne vakantie nog. gr jolanda