uturtoa op Raiatea island

4 maart 2014 - Nukutavake, Frans-Polynesië

Na onze geweldige ervaringen op het eiland bora bora, nu aangekomen in Raiatea, ook een eiland vallend onder frans polynesie.We kunnen hier aan de kade liggen, dus geen tenderprocedures. We hebben een excursie geboekt op een gemotoriseerde catamaran en gaan daarmee de enige bevaarbare rivier op in heel polynesie. Kennelijk is dat een zware job, want daarna gaan we naar een eiland om lekker te snorkelen en te zwemmen, kameraden in de vorm van roggen zijn aanwezig.

De tocht door de rivier is adembenemend mooi. Het begint met een brede baai, die uitmondt in een rivier, en deze rivier wordt steeds smaller en is ook steeds meer overgroeid met allerlei planten en bomen soorten. Halverwege leggen we aan bij een boerenfamilie om te genieten van het lokale fruit, uiteraard mangos, lemmon en meloenen, maar ook stukjes kokos. Na een tijdje varen wordt het water ook steeds ondieper, de vaardigheid van de schipper om kliffen en ondiepten te omzeilen is gelukkig groot, maar op een gegeven ogenblik is het gewoon ho.

We varen terug en gaan naar een bounty eilandje toe, waar we van boord gaan, geen steiger dus van de boot de zee in en dan door de zee naar het strand lopen. Voor een aantal mensen is dat een hele klus en dat is lachen geblazen. Niemand houdt het droog, maar wat geeft het, de zon staat hoog aan de hemel.

Inderdaad weer glas helder en azuurblauw water met de nodige nieuwsgierige roggen. Ik schreef het al, dat zijn zulke sierlijke vissen, ze bewegen heel gracieus met hun grote vinnen en je kunt ze aanraken.

Na de gebruikelijke fruitlunch weer terug naar raiatea. Zoals op de meeste kleine eilanden zijn de plaatsjes klein en is er weinig te doen. Je loopt door de hoofdstraat en dat is het. Het is wel leuk om even een zij straatje te pakken en tussen de huisjes van de inwoners door te lopen dan proef je iets van het relaxte leven. Wat wel opvalt dat de vrouwen actief bezig zijn met van alles en nog wat en de mannen zich bezig houden met kletsen en luieren. Was dat vroeger bij ons ook zo ??

1. Loes Jautze:
    11 maart 2014
    Gerard dat is toch nog steeds zo!!