weetjes aan boord

9 maart 2014 - Nukutavake, Frans-Polynesië

We hebben deze week een hele bijzondere ervaring gehad met de datum en tijd grenzen.

We zijn de internationaal vastgestelde datumgrens overgegaan en daarbij hebben we de woensdag overgeslagen, dus we gingen in een keer van de dinsdag naar de donderdag. Gelukkig waren we niet jarig op die dag. En een aantal dagen later gingen we weer terug over deze grens en hadden we tweemaal een vrijdag, jammer dat we niet jarig waren, want dan vierden we het twee keer. Volgens de uitleg van onze host, heeft het te maken met een correctie die moet plaatsvinden in de tijdschaal en dat doen ze op een plek waar zo weinig mogelijk mensen er last van hebben. Nou dat hebben ze goed bekeken, nergens zoveel water en zo weining land als waar we nu varen. (mischien weet Jacques er de goede verklaring voor).

Ook raar is dat we vannacht de klok een half uur vooruit hebben gezet. Een half uur, nog nooit van gehoord. Bij navraag blijkt dat op 2 plekken op de wereld te gebeuren, hier en op new foundland. Nou Jacques puzzeltje?

Ook nog een verhaal over bora bora. In de 18 e eeuw haalden de fransen een 100 tal chinezen naar het eiland als slaven om op de kokosnootplantages te werken. Nu heel veel later hebben de nazaten van deze chinezen in zakelijk zin het hele eiland in handen. De mooiste villas, de meeste winkels en de hele handel wordt door chinezen gedreven. Apart he

1. Rein en Tiny:
    10 maart 2014
    Eindelijk de tijd genomen om de verhalen door te lezen. Zo achter elkaar ziet het er uit als een ondernemende reis, zowel op als van de boot. Maar zeker met heel veel leuke dingen. We horen de rest graag als jullie weer thuis zijn. Onze reis zit er al weer een paar dagen op. Alles is goed gegaan. Lieve groetjes van Rein en Tiny. Tot gauw en geniet van de laatste dagen