het eiland avatoru Rangiroa

7 maart 2014 - Nukutavake, Frans-Polynesië

Het ene laatste eiland alweer, time slips through your fingers, dit is weer zo,n prachtig koraaleiland, om een atol heen, het lijkt op de kaart op een parelketting. We kunnen maar net door een smalle opening in het binnen meer, de atol dus varen. Daar gaan we voor anker en met de tenders naar de wal. we hebben geen excursie geboekt de informatie geeft aan dat er heel veel hagelwitte stranden zijn, en die kunnen we zo ook wel vinden. Aan de wal allemaal marktkraampjes met allerlei sieraden gemaakt van schelpen, koraal, zaden en houtsnij werk. Hebben wat gekocht voor Zazie en Roos. Het valt steeds op deze eilanden op dat er niets wordt opgedrongen. Je wordt niet aangeproken, je mag rustig kijken en als je verder loopt ook prima.

Even verderop zien we een soort shuttlebus, waarop staat "beach" voor 1 dollar each worden we vervoerd, het blijkt de schoolbus te zijn, en halverwege wordt duidelijk dat deze vandaag niet meer langs komt. Het is ongeveer een half uur lopen maar er schijnt ook nog een bootje langs te komen.

No panic, eerst maar genieten, en dat doen we. Heerlijk water, veel vissen en koraal, de door ons gekochte waterschoenen doen wederom hun dienst. Met blote voeten is het geen doen.

Na wat infomatie blijkt er inderdaad ongeveer ieder half uur een bootje te varen naar de pier. 15 dollar per persoon. afzetterij dus.

Wij gaan wel lopen, eerst nog samen met een andere hollandse vrouw, clementine, maar die gaat eerst nog scuba duiken (76 jaar !!). Dus dan maar met zijn tweeen. Viel toch nog wel tegen, ruim een half uur in de bloed hitte wandelen is echt een aanslag op je conditie. gelukkig water bij ons, maar we zijn blij als we in het dorp aankomen en lekker in de schaduw kunnen rusten.

Daarna weer aan boord, want we vertrekken om half drie 's middags voor de tocht naar het laatste eiland.